donderdag 11 oktober 2012

Knikkerzakje

Edit: Knikkerzakje uit een a3 groot stuk stevig stof, die ik zo heb gemaakt als zakje 1, maar dan 1 laag stof, werkt fantastisch! Zie de link hoe ik dat heb gedaan... veel leesplezier

Voor de verjaardag van een vriendje van mijn zoon maak ik een knikkerzak, appeltje eitje dacht ik...

Zo als je ziet heb ik twee zakjes gemaakt, was niet mijn bedoeling, maar versie 1 wilde niet goed sluiten, wat erg onhandig is als er knikkers in bewaard moeten worden.


Ik heb voor de knikkerzakjes, 2 keer een a4 groot stuk rood-wit stof gebruikt (dit omdat ik er ook wat op wilde printen) en 2 keer een blauw stuk dikke stof (oud stuk gordijn), ook a4 formaat.

Versie 1 (op de foto rechts)

Alle 4 de stukjes stof zo op elkaar gestapeld, zoals het ook uiteindelijk de stof zou moeten komen te zitten.
Links, onder en rechts dichtgestikt, binnenste buiten gedraaid en nogmaals dicht gestikt, oftewijl een engelse naad in het zakje.
De tunnel voor voor het zakje heb ik zo gemaakt:
Een knoopsgat gemaakt aan de zijkant en de stof omgevouwen zoals bij een zoom. Touwtje erdoorheen geregen en het zakje is klaar!

Helaas, het zakje zag er mooi uit, maar zodra ik het zakje dicht wilde trekken met het touwtje, bleek de stof veelte dik te zijn, waardoor het zakje niet dicht wilde...

Dat wordt een nieuw zakje maken...

Versie 2 (op de foto links)

Nieuwe stofjes geknipt, hetzelfde als bij het vorige zakje. Dit keer heb ik ze zo gestapeld dat de blauwe stofjes al goed lagen en de rood-witte stofjes er binnenste buiten op lagen (blauw rechts, blauw averechts, rood-wit rechts, rood-wit averechts)
Ik heb de naden, links, onder en rechts, dicht gestikt, en dan links en rechts boven een 3 centimeter open gelaten om later de tunnel van te maken. en dan de rood-witte stofjes zo gevouwen dat het zakje weer goed zit. 
De blauwe stofjes aan elkaar vastgenaaid, een kant van de rood-witte stofjes net als de blauwe stof aan elkaar gemaakt en aan de andere kant de stof omgezoomd, zodat daar het touwtje naar buiten kan en dan het tunneltje dicht genaaid zoals op de tekening hier recht:
Touwtje erdoor, even testen, hij gaat dicht, dus klaar!


Versie 2 is gevuld met knikker, inpakpapiertje eromheen en morgen mee naar de jarige jop.


 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten